Waar is de Seawitch nu

Onze laatste track:

woensdag 6 september 2023

Weer in Dordrecht

Jawel, dan zijn we zomaar ineens weer thuis. In de Nieuwe Haven in Dordrecht.

We begonnen deze reis via Schiedam, waar we in de lokale Nieuwe Haven lagen, en jawel hoor, ook onze laatste stopplaats, Gouda, kent een Nieuwe Haven...

Maar om maar even bij het begin te beginnen, we lagen dus in Haarlem. Altijd weer een fijne stad om een paar dagen te zijn, maar we moesten wel verder. De eerste stop zou Kaagdorp zijn, een leuk rustig plekje waar we graag komen. Onderweg daarnaar toe gaan we door de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Niet echt een opwindend stukje water, maar er is hier toch ook wel veel moois te zien. Wat dacht je van het oude stoomgemaal de Cruquius..

In Kaagdorp lagen we aan de Ringvaart met een heel goed restaurant aan de overkant, dus met het pontje over en lekker eten met zicht op de vaart.

En dan weer verder richting huis, maar niet zonder eerst Gouda even aan te doen. Altijd een gezellige stad om een paar dagen te zijn. Veel historie, gezellige terrassen, mooi museum, en.... de geboortestad van Erasmus, een van onze grootste Nederlandse wijsgeren, van wie een mooi beeldje staat in de tuin achter de Grote Kerk

En uiteraard genoot ook de wijsgeer van de Seawitch met volle teugen van het Goudse terrassenleven.....

Maar ja, aan elke reis komt een eind dus weer op naar Dordrecht. De Hollandse IJssel afzakken naar Krimpen aan de IJssel waar een stormvloedkering is, de Algera kering, waar we bij laag water met onze 8 meter net onderdoor kunnen. Gelukkig had ik het weer goed uitgerekend en konden we gewoon doorvaren. Die Hollandse IJssel is trouwens best een mooie rivier om te varen, rustig en heel afwisselende oevers. En dan de Nieuwe Maas, de Noord, langs Alblasserdam met zijn brug:

En uiteindelijk Dordrecht, weer terug in de Nieuwe Haven, op ons eigen plekje. Onder de Grote Kerk.

Het einde van onze 2023 reis door Nederland. Het was weer prachtig ondanks dat het weer af en toe een beetje tegen zat. Maar we hebben genoten, en nu het een mooie septembermaand wordt gaan we in de buurt nog wel wat mooie tochtjes maken.

zondag 27 augustus 2023

Weer op huis aan

Ja, na onze stop in Enkhuizen zijn we alweer een eind op weg naar onze thuishaven.
Maar daarvoor moeten we eerst nog een stukje Markermeer over. En op dat Markermeer is nogal een probleem met overlast van waterplanten, het zogenaamde fonteinkruid. Dus dat wordt even precies kijken hoe we niet in de wiervelden verstrikt raken.
De eerste stop is Volendam. Niet meteen onze eerste voorkeur, Edam is gezelliger, maar de toegang naar de havens van Volendam lijkt goed vrij van waterplanten.
Dus wordt het Volendam, maar nu niet de gemeentehaven met al zijn drukte en herrie van toeristen op "de Dijk", maar de marina even verderop. Dat is een mooie moderne haven met alle comfort. We lagen daar een dagje. Uiteraard even de Dijk in Volendam bezocht, maar gauw weer terug naar de rust van de haven. We hebben lekker gegeten bij de Botterwerf, echt een aanrader.

De volgende dag weer verder. Nu met bestemming Noordzeekanaal. Maar daarvoor moeten we weer behoorlijk uitkijken voor de wiervelden ten noord- oosten van Marken. We moesten dus best een omwegje maken:

Maar als je dan Marken gerond hebt is het daar dan, het "paard van Marken", de vuurtoren.

En dan verder richting Oranjesluizen en Amsterdam. Altijd leuk en ook een beetje spannend om over het IJ te varen met alle drukte, maar ook de mooie gezichten op die oude - en mijn geboorte - stad.

We besloten een stop in Nauerna aan het Noordzeekanaal te maken. Alweer een plek met een stukje roots van mij. Het hoort nl. bij Assendelft, waar ik 13 jaar gewoond heb. Een rustige haven met goed restaurant en goede uitvalsbasis voor zowel Noordzee als binnenwater.
Hier hebben we de mast weer gestreken omdat we via Haarlem en Gouda weer naar Dordt willen varen en zodoende geen last van spoor- en snelwegbruggen hebben.

En nu nu dus weer in Haarlem, altijd gezellig, alleen het weer werkt niet echt mee, maar ja we liggen hier prachtig op onze bekende plek vlak achter de Lange Brug:

Morgen weer verder, richting Kaagdorp en verder...

zondag 20 augustus 2023

Na Friesland weer in Holland

Na het skutsjesilen in Grou hebben we kleine hopjes in Friesland gemaakt. Na een gezellige avond met Arie en Caroline van de Henrique besloten we samen naar Terherne te gaan.

We waren daar wel al eens langs gevaren maar nooit afgemeerd in het dorp van de Kameleon. Dus daar weer een paar daagjes heerlijk gelegen, en met de bijboot de omgeving, slootjes en meertjes, verkend. We hadden een prachtig plekje bij eetcafé Portunus, daar eten was gratis liggen, net als we bij sommige taveernes in Griekenland hebben meegemaakt.

Uiteraard hebben we in Terherne ook de originele Kameleon uit de boeken mogen bewonderen:

Maar de reis voert ons verder richting huis, dus de volgende stop werd Stavoren. Een rustig tochtje, nu weer wat langer. Het Snekermeer, het Heeger meer, de Fluessen en de Morra, en dan is daar Stavoren. De toegang tot het IJsselmeer. Een plekje waar ik mijn hart aan verpand heb. Mijn oude Staverse Jol, de ST60, ligt hier nog steeds....

En hoewel café Max nu Grand Café de Schans heet is het van binnen gelukkig nog steeds het oude café Max!

Dus ook hier weer een paar mooie dagen doorgebracht. Mooi plaatsje, en prachtige  avondwandelingen langs de in mijn ogen nog steeds Zuiderzee, nu beter bekend als IJsselmeer.

Een van de fonteinen van de Friese Elfsteden...

Het Vrouwtje van Stavoren...

En samen genieten van de zonsondergang...

En dan de volgende dag, afscheid van Friesland. Holland, here we come! Een mooi rustig tochtje naar Enkhuizen, waar we uiteraard, jullie kennen ons zo langzamerhand, weer een paar dagen bleven hangen.

We hebben hier een prachtig plekje in de Oude Haven, lekker rustig, behalve tijdens het Dijkconcert afgelopen vrijdag, maar ook dat was weer heel leuk om mee te maken.

Morgen weer verder, next stop is Volendam, als de wierplaag op het Markermeer ons tenminste niet stopt. Van daaruit zien we hoe we verder richting Dordt gaan. Een beetje keuzestress kondigt zich wel al aan. We gaan het zien...

zondag 6 augustus 2023

Skutsjesilen in Grou

Ja, na een tijdje verregend gelegen te hebben zijn we uiteindelijk naar Grou gevaren. Daar een mooi plekje in de gemeentelijke passantenhaven gekregen, en... met uitzicht op het Pikmeer. Waar je hier de eerste skutsjes ziet trainen voor wat komen gaat.
Omdat we daar zo'n mooi plekje hadden en Grou een leuk plaatsje is besloten we hier te blijven en ook het Skutsjesilen hier mee te beleven. Dat Skutsjesilen is hier echt een giga belevenis. Je kunt het vergelijken met wat de Tour de France voor Frankrijk is, is het Skutsjesilen voor Friesland.
We konden het goed mee beleven, vanaf het dak van de boot hadden we een mooi zicht over het Pikmeer waar uiteindelijk de finish zou zijn.

Maar vanaf de start, die we niet goed konden zien, maar wel via het friese radioverslag goed konden volgen, was het spannend. Na twee valse starts ging het echt los. De skutsjes gaven elkaar weinig ruimte, die was er eigenlijk op dit smalle water ook niet echt, dat maakt het ook spannend. Vooral toen in het laatste deel van de strijd een echt zware bui over kwam met daarbij de nodige heftige windvlagen. In een van die vlagen sloeg het Heerenveense skutsje om!

Deze foto's met dank aan de Friese regionale omroep.

Maar gelukkig liep alles goed af en won uiteindelijk het Skutsje van Grou deze thuiswedstrijd die gelijk de aftrap was van een mooie reeks wedstrijden hier op het prachtige Friese water.

En je ziet, we waren niet de enigen die vanaf ons bootje het gebeuren volgden. Het was prachtig!
En het was nog lang onrustig in Grou. Het feestje na afloop duurde tot in de kleine uurtjes. Wij bleven lekker aan boord, want het goot van de regen.
Morgen of overmorgen weer lekker verder richting het IJsselmeer. Maar voorlopig nog een paar daagjes in het mooie Friesland!

zondag 30 juli 2023

Verder Friesland in, Eernewoude

Na Franeker staat eerst natuurlijk Leeuwarden op het programma. Een mooi rustig tochtje met onderweg natuurlijk weer de nodige mooie plekjes.

En natuurlijk de bijzondere Slauerhoff brug voordat je Leeuwarden binnenvaart.
We waren hier al eerder, en nu ook weer afgemeerd in de Prinsentuin.

Na een paar daagjes slecht weer in Leeuwarden, veel regen, en ook slechte vooruitzichten op de langere termijn, hebben we besloten niet verder noordwaarts te gaan en het Lauwersmeer en mogelijk Schiermonnikoog dit jaar over te slaan.
Dus verder Friesland in. Onze eerste stop is Warten. Een klein dorpje maar met een goed geoutilleerde jachthaven (wassen, douchen, water tanken etc). En wat minstens zo belangrijk is, even op bezoek bij Erik en Bernetta die het Dordtse verwisseld hebben voor een heel mooi huisje in Warten. Erik is 13 jaar havenmeester geweest bij onze vereniging, de KDR&ZV, dus wel zo leuk om even bij hun op bezoek te gaan en uit de eerste hand te horen hoe het leven op een Fries dorp hun nu bevalt. Nou, dat is heel prima, ze wonen er ook heel mooi.
Omdat Warten verder weinig te bieden heeft zijn we verder gevaren naar Eernewoude, nauwelijks een half uur varen, maar dat ligt in een prachtig natuurgebied, de Alte Faenen, ook wel bekend als Princenhof. Hier hebben op de enige dag dat het even wat minder slecht weer was nog een mooi tochtje met de bijboot door het natuurgebied gemaakt.

Omdat het nog steeds slecht weer is blijven we hier even hangen. Komende week als het weer wat opknapt gaan we weer verder. Langzamerhand door Frieland heen richting IJsselmeer, maar daar nemen we uiteraard wel weer even de tijd voor. We houden jullie op de hoogte.

woensdag 19 juli 2023

Tussenstop in Franeker

Ja, dan zijn we ineens in Franeker. 4 Jaar geleden waren we hier ook al eens. Toen hebben we vooral het Planetarium van Eise Eisinga bekeken, dat kun je nog eens teruglezen in ons blog van 2019.
Maar dat was toen, nu hebben wat meer het stadje zelf bekeken. Het een heel oud stadje, de oudste studentenkroeg van Nederland is hier. Want Franeker is de oudste universiteitsstad van Nederland. Maar er is meer, het was altijd een belangrijke stad en dat zie je aan de verschillende prachtige gebouwen hier.
Ook kun je hier weer een prachtige fontein bewonderen. Een zoals die in alle 11 Friese steden is gebouwd. Deze is opgedragen, hoe kan het anders in de stad van Eise Eisinga, aan het heelal. De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in de astronomie. Deze fontein geeft op gezette tijden een nevel van waterdruppels die deze wolk voorstelt.

Maar er is meer moois hier te zien. Uiteraard is kaatsen hier heel belangrijk. De PC, permanente commissie, organiseert hier elke paar weken op woensdag een belangrijke kaatswedstrijd, helaas waren wij op de verkeerde woensdag, maar het kaatsveld waar dit plaatsvindt heeft een belangrijke plaats in de stad:

Daarnaast zijn er natuurlijk prachtige plekjes en doorkijkjes:

Els bij het monument voor Eise Eisinga.

En we sluiten af met een lekker Planeten biertje in de tuin van het Planetarium.

Morgen verder naar Leeuwarden.