Waar is de Seawitch nu

Onze laatste track:

vrijdag 19 augustus 2016

De stand van zaken

Het motorprobleem op een filmpje

De track van gisteren

We hadden in Grandcamp de motorolie afgetapt, nieuwe olie erin, samen met een carterreinigingsvloeistof van Wynn's, daarmee de motor een half uurtje gedraaid, olie weer afgetapt, nieuw oliefilter gemonteerd en nieuwe olie erin. Alles zou dus nu optimaal schoon moeten zijn. Wie weet helpt het.
Gisterenmorgen vertrokken naar Ouistreham, want in de marina daar zijn meerdere watersportbedrijven. Op de motor want er was totaal geen wind. In het begin leek alles een stuk beter te zijn, zo goed dat we na anderhalf uur  de motor probleemloos op 1800 toeren draaien besloten om toch maar naar Le Havre te gaan, de eerste knik in de track hierboven. Dat leek een hele tijd goed te gaan, maar na twee en een half uur begon de oliedrukmeter weer raar te doen, dus toch maar naar Ouistreham, toch een stuk dichterbij, de tweede knik in de track. Even later kwam er gelukkig een beetje wind en konden we zeilen, wel met de motor nog heel zachtjes bij om toch nog enige voortgang te maken tegen de stroom in en de accu vol te houden. Haast hadden we niet want de sluis in Ouistreham zou pas om 22:30 uur draaien. Wel hebben we onderweg een filmpje van de oliedrukmeter gemaakt wat het probleem goed aangeeft (zie boven dit artikeltje, het geluid erbij is de stuurautomaat, niet de motor, die draait heel rustig).
Gisterenavond om 22:30 uur lagen we in de sluis afgemeerd naast een local met een motorbootje en we raakten met hem in gesprek. Toen hij van ons probleem hoorde gaf hij meteen een adres van een motorenbedrijf die ook Perkins dealer was. Dus wij gisterenavond laat opgelucht naar bed, het probleem zou nu wel gauw opgelost zijn.
Vanmorgen bijtijds op en naar het aangegeven adres. Inderdaad Volvo Penta èn Perkins dealer..... Maar.... Gesloten wegens vakantie tot 4 september!!!! Het zit ons niet mee!
Gelukkig hebben we het filmpje van de oliedrukmeter. Hiermee zijn we nog naar twee andere bedrijven geweest die geen Perkins deden maar ons allebei wel aangeven dat dit een probleem van de oliedrukgever en niet van de oliedrukpomp of -regelaar zou zijn. Ik had daar zelf ook al aan gedacht, maar durfde het niet met zekerheid te zeggen. Dus zoals de zaken nu ervoor staan wachten we de paar dagen met slecht weer en veel wind die er aankomen hier even af en gaan zo gauw de omstandigheden het toelaten naar Le Havre. Wat de slechte accu betreft, zolang we de motor nog zo af en toe kunnen gebruiken houden we die wel vol, want in de watersportwinkel een nieuwe kopen en zelf plaatsen is niet zo'n goed idee, zo'n kreng weegt 50 kg, de oude moet eruit (staat helemaal onderin het schip en de nieuwe erin. Dat verwijderen van de oude en plaatsen de nieuwe laat ik liever doen dan dat ikzelf en/of Els onze rug verpesten en nog verder van huis zijn. Dus ook dat stellen we uit tot in Le Havre. Daar zien we verder.
Als iemand die dit leest nog iets op te merken heeft over het gedrag van de oliedrukmeter dan graag een berichtje, kan je hier onder aan de pagina achterlaten of posten naar tim.helsloot@gmail.com